Välisana Ulinaa politiikan katsomosta

Vaalitonttujen juhlayö - Ulinaa vaalimainonnasta

Voi juku! Kohta aukeaa vaalikylä meillä Oulussa ja on koittanut se maaginen aika, kun vaalitontut juoksentelevat karkit kolisten lupaamassa mitä eriskummallisempia asiota. Yksi kertoo parantavansa ilmaston ja toinen hiippalakki tarjoilee ratkaisua pedofiliaan. Yksi tonttu ei ole vaalitonttu alkuunkaan vaan naapurin Seppo säkissään homeisia nameja. Loppuen lopuksi kampanjabudjettien perusteella yhden äänen arvoksi muodostuu noin 5 euroa. Pysähtyessä ajattelemaan tätä suurin osa varmaan antaisi äänensä hymyillen, jos saisivat vaihtaa tämän mainostulvan yhteen olueen ja varttiin ehdokkaan seurassa.

 

Tarkastellaanpa tämän vaalijoulun tarjontaa. Uutuutena on tarjolla persujen V niinkuin Ketutus -vaalimainos, joka rinnastaa hallituspuolueisiin kuuluvat Illuminatin jäseniksi. Käsittämättömän harhaista tavaraa, mutta lopun sanoma on ihan hyvä: “Äänestäkää hyvät ihmiset”. Toisella laidalla sissimarkkinoinnin parasta A-luokkaa esittelee koululaisten ilmastolakko. Greta oli helppo bongata sosiaalisessa mediassa, mutta Suomen kuvissa ehdokkaat valitettavasti peittivät näköyhteyden koululaisiin. Joka väittää 15.3. olleen muuta kuin vaalitempaus on lähes yhtä harhainen kuin hän, joka uskoo Ketutus-videon maailmankuvaan. Toisaalta myös ilmastolakossa oli ihan hyvä sanoma: “Ilmastonmuutos on totta”.

 

Naapurin Sep… Nuorten aloittama “Vapaiden Valtakunta” on vaalimainosten raskaansarjan jättiläinen. Ongelmaksi harmillisesti muodostuvat vain ne nuoret. Yritin kyllä etsiä nuorta Vapaiden valtakunnan jo pystytetyltä teltalta, mutta jouduin valitettavasti poistumaan tyhjin käsin. Huomasin, että vanhat AY-miehet aiheuttavat minulle allergiaa. Olen yrittänyt etsiä syytä tälle allergialle ja epäilen sen johtuvan homeesta. SAK:n ajama politiikka kun on vihertänyt jo viime vuosituhannelta. Mahdollisesta homeesta ja nuorten puutteesta huolimatta, Vapaiden valtakunta on näistä kolmesta markkinointikeinosta kaikkein huolestuttavin. 1,4 miljoonan euron ulkoparlamentaarinen vaikuttaminen kiertää vaalitukilainsäädännön ja tuo Suomeen Yhdysvalloista tutut SuperPACit. Nykyisten kampanjabudjettien matematiikalla sijoituksella saa n. 280 000 ääntä ammattiyhdistyksien ajamille puolueille.

 

Meille politiikan seuraajille rakas spektaakkeli on siis menossa pilalle. En halua, että vaaleista tulee peli, jossa voittaa se, jonka paineryhmällä on eniten rahaa. Siitä ei myöskään saisi tulla kilpailu, missä parhaita valheita tehtaileva markkinointitiimi voittaa. Nykyisen lainsäädännön piirissä näihin on kuitenkin vaikea puuttua, enkä tiedä paranisiko tilanne puuttumalla. Neuvoni näihin vaaleihin onkin:


Äänestäkää maltilla, äänestäkää viisaasti, mutta ennen kaikkea äänestäkää. Näyttäkäämme, ettemme rupea aivan kaikkien mainosten uhreiksi.

 

Ps. Toisaalta ulinani saattaa myös johtua siitä, että Kokoomuksen kampanja on kilpailijoihin verrattuna hieman pannari, vaikkakin maistuva omnomnom-pannari, mutta pannari kaikesta huolimatta. Ei meillä ole ketutus-hirviötä tai yhtenäistä miljoonan euron markkinointikampanjaa ja markkinointimiehenä olen hieman kateellinen.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat