Välisana Ulinaa politiikan katsomosta

Kaupunginvaltuuston visionäärit - Ulinaa Oulun tulevaisuudesta

Eräs yrittäjäkollega kertoi joku aikaa sitten suomalaisesta startup-kulttuurista. Suomessa keksitään tuotteita, jotka ovat keksijänsä mukaan alan parhaita, mutta eivät kuitenkaan myy. Keksijä päättelee huonon myynnin johtuvan puutteellisesta ominaisuudesta ja sen jälkeen rakentaa tuotteen kylkeen lisäominaisuuden A. Tämän jälkeen ei vieläkään kauppa käy ja sovelletaan uudestaan samaa periaatetta. Myyntiä ei synny vaikka on maailman paras tuote ja lisäominaisuuksia enemmän kuin aakkosia. Samalla on tuhlattu määrätön määrä tunteja ja TEKESin apurahoja. Jonkun olisi vain pitänyt alussa käydä kertomassa, että ydintuote ei tule myymään. Toisaalta yrittäjä on sen verran jääräpäinen, että pieni vihjailu olisi vain lisännyt innostusta. Joskus täytyy sanoa suoraan: “Tuotteesi on aivan paska. Lopeta heti”.

 

Tämä tuote on nyt Oulun kaupunki. Oulun kaupunginvaltuustossa on kova pusku tehdä laajaan asutusta kylästämme “matkailuvetoinen”. Tällä perusteltiin myös 6,7 miljoonan euron kaupunkipyöriä. Kyseessä on siis 600 pyörää, 60 asemaa ja 10 vuotta. Nopealla laskulla yhden pyörän hinnaksi tulee hieman yli yksitoista tuhatta euroa. Kantaväestöstä lähes jokaisella on pyörä. Luova kirosana, meillä on varmaan enemmän pyöriä kuin pyöräilykykyisiä ihmisiä. 6,7 miljoonalla voitaisi varmaan ostaa pyörä jokaiselle, jolta se puuttuu ja vielä jäisi rahaa ylikin. Joku siis nauraa matkalla pankkiin, eikä hän todennäköisesti asu Oulussa.

 

Vertasin alussa Oulua huonoon tuotteeseen. Sitä Oulu ei ole. Oulu on paras kaupunki monessa suhteessa. Meillä on laadukas opetus ammattikoulusta yliopistoon ja teknologiapuolella olemme lähes voittamattomia. Tämän osoittaa myös se, että 5G tullaan rakentamaan Oulussa. Mitä Oulu kuitenkaan ei ole, on matkailukaupunki. Oulun matkailu on muiden kaupunkien varassa, eikä meidän nykyinen tarjoomamme riitä kilpailuun. Lapissa oli tänä vuonna taas yksi korkeimmista matkailusesongeista ja ilmeisesti muutama valumisreaktion seurauksena tullut matkailija on sekoittanut valtuuston päät.

 

Visio matkailukaupunki Oulusta ei ole ainoastaan hölmö, vaan jopa vaarallinen kaupungin tulevaisuuden kannalta. Miksi yritämme muuttaa kansainvälisesti noteerattua teknologian pikkujättiä matkailukaupungiksi? Onnistuessaan matkailukaupunki projekti vääjäämättä tekisi Oulusta portin Lappiin ja siten myös riippuvaisen sen matkailutrendeistä. Nämä yli kymppitonnin pyörät ovat pieni sijoitus siihen ponnistukseen mitä tarvitsisimme vision rakentamiseen, koska olisi niin paljon tehtävää. Miten esimerkiksi kääntäisimme jo nyt Lappiin menevät suoralennot kulkemaan Oulunsalon kentän kautta? Monta sataa miljoonaa pitäisi tällaiseen hankkeeseen laittaa, että kilpailisimme toisen suomalaisen kentän kanssa? Mitä ylipäätään satunnaisturisti tulisi tänne katsomaan? Yksittäisiä tapahtumia kyllä on, mutta ei koettavaa vuoden ympäri.

 

Jonkun olisi sanottava: “Tuotteesi on aivan paska kaupunni. Lopeta heti”.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Ulinalinna olisi hieno uusi nimi Oululle (ruots. Uleoborg). Eiköhän tuosta voisi matkailua lietsoa. Kaupungissa voitaisiin alkaa järjestää vuotuiset ulisemisen MM-kisat jne.

Käyttäjän SebastianStenfors kuva
Sebastian Stenfors

Meillä on jo vappuisin asematunnelin örinät teekkariperinteenä. Äkkiähän tuon laajentaa koko perheen viikonloppujuhlaksi. Nyt äkkiä kaupungin ehdotuksia-laatikko täyteen.

Käyttäjän OlliKohonen kuva
Olli Kohonen

Taisi Kokoomus tukea kokonaisuudessaan tätä kokonaisuudessaan fiksua kaupunkipyörähanketta yhdyskuntalautakunnassa ja kaupunginhallituksesakaan kukaan kolmesta kokoomuslaisesta ei halunnut käyttää otto-oikeutta asiaan palattaessa. Perustelut voit siis pyytää oman kh-ryhmäsi ja puolueesi y-ltk:n jäseniltä, he varmasti ne mielellään sinulle esittävät.

Käyttäjän SebastianStenfors kuva
Sebastian Stenfors

Näinhän siinä pääsi käymään. Kyselin perusteluja aiheelle ja sen verran ontui vastaus, että käytän oikeuttani mielipide-eroon. Onneksi ei puoluekuri koske, jos ei ole äänivaltaa.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Äkkiä ajatellen Oulu on matkailukaupunki noin kolme kuukautta vuodessa. Sitäkin lähinnä pysähdyspaikkana.
Kalajoen Hiekkasärkät taitaa hakata Nallikarin rantakohteena mennen tullen. Ja kumpikin on aika pahasti kesäsäiden armoilla.
Ajatus tiede- ja teknologiakaupungista on paljon parempi. Siihen voi tietenkin yrittää lisätä myös kulttuuria mutta ennen kaikkea yhteyksiä Kainuuseen ja Koillismaalle, joissa on enemmän luontomatkailun mahdollisuuksia.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Tuolla 6.7 miljoonalla olisi jakanut lähes 30.000 Jopoa ilmaiseksi kaupunkilaisille. Olet rohkea, kun uskallat haastaa tämän viherpuutaheinää maailmaparannuksen.

Jos jatkatte vihreiden kanssa samalla Manhattania Ouluun linjalla, seuraavaksi tulee ratikka. Vastaavat kaupunkipyörät esimerkkeinä eivät tule loppumaan. Lopulta suurin osa oululaisista asuu vuokralordien omistamssa 20 neliön kanakopeissa.

Asiasta toiseen. Tuotekehityksessä on se ongelma, ettei kaverille eikä juuri kenellekään kehtaa kertoa totuutta. Itse tuotteen parannusehdotuksia, tuotannollistamista eikä markkinointiapuja myöskään kannata ehdottaa. Olen seurannut kun joukko kovan luokan ammattilaisia (TkT) on yrittänyt kehittää fysiikan lakien vastasta tuuotetta. Tarvittaisiin joku ulkopuolinen asiantuntijapalvelu, joka rehellisesti kertoisi faktat tuotteesta ja yrityksen tilasta. Tällaisen palaute saattaisi olla vaikuttavampi.

Toimituksen poiminnat